سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه پیدایش کفتان

 

کفتان نوعی پوشش است که به یک ردا یا عبا که در قدیم بر روی شانه انداخته می شد؛ شباهت بسیاری دارد. کفتان که در زبان عربی قفطان نیز نامیده می شود؛ شبیه به یک تونیک است که امروزه در کشورهای متفاوت با فرهنگ های مختلف پوشیده می شود. اما به طور کلی کفتان ها یک نوع از پوشش اسلامی به شمار می روند که از ابتدا نیز در میان مردم مسلمان رواج بیشتری داشته است.

کفتان مربوط به چه دوره ای است؟

نقل قول های زیادی شده است که واژه کفتان از یک کلمه ترکی تحت عنوان ( KAP TAN    )، به معنای لباس پوشش دهنده، گرفته شده است. همچنین بسیاری از پادشاهان عثمانی از این لباس به صورت یک ردای بلند با زینت های بسیار و در رنگ های بسیار شاد به عنوان یک لباس سلطنتی و گران بها استفاده می کردند.

امروزه نیز برخی از پوشش های پادشاهان عثمانی در برخی از موزه های کشور ترکیه در مجموعه بی نظیری با عنوان لباس های عثمانی و قفطان موجود می باشد.

البته اینطور گفته می شود که منشاء این لباس بین النهرین باستان می باشد و امروزه در سراسر خاورمیانه به یک پوشش همگانی برای مرد و زن تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که هنوز پوشش اصلی بسیاری از گروه های قومی و قبیله ای در غرب و جنوب غربی آسیا، کفتان یا همان کافتان می باشد.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری کرد که در ابتدا این لباس، چوششی برای پادشاهان و سلاطین بوده است؛ اما رفته رفته حالتی عمومی تر پیدا کرد و به پوششی تبدیل شد که اکثر مردم و به ویژه زنان از آن استفاده می کنند.

امروزه در کشور هایی همچون لیبی، الجزایر، تونس، مراکش، مصر و ... قفطان و یا لباس هایی بسیار شبیه به این پوشش را در رنگ ها و مدل های بسیار متنوع استفاده می کنند.

بسیاری کفتان را با منشاء مراکشی می دانند. لازم است بدانیم که کفتان مراکشی نوع خاصی از کافتان است که به صورت یک لباس بلند ( تا مچ پا ها ) با آستین های بلند می باشد که در بیشتر مواقع با یک کمربند پوشیده می شود. این نوع از کفتان مراکشی به عنوان لباس بلند زیر پوشش های متنوع دیگری نیز استفاده می شود.

از سوی دیگر برخی از افراد کافتان را متعلق به هندوستان می دانند. اما باید دانست که همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم؛ کفتان ریشه در بین النهرین باستان ( عراق امروزی ) دارد و پس از شکل گیری آن، به سرعت توسط ملل مختلف در خاورمیانه، آفریقا و قسمت های غربی آسیا، گسترش یافت؛ و به عنوان یک پوشش برای مردمان این سرزمین شناخته شده است.

 

متراژ مورد نیاز برای دوخت کفتان

شما برای هر مدل از کفتان یا هر طرح و الگویی از حدود 2.5 تا 4 متر پارچه نیاز دارید. این متراژ از آن جهت زیاد است چون این لباس پوششی بلند با آستین های بلند است. همچنین بسیار آزازد و گشاد است که در هنگام حرکت کناره های لباس در اطراف به حرکت در می آید.

انواع کفتان

 کفتان دوزی

کفتان توری

 کفتان مخمل

کفتان چاپ شده

 کفتان با برش لیزری

به طور کلی بنا بر آنچه در این مقاله به آن پرداختیم می توان اینطور نتیجه گیری نمود که انواع مختلف کفتان، لباس های بلند و زیبایی هستند که در عین پوشیدگی، راحتی بسیار زیادی را نیز به همراه دارند.

امروزه کفتان را در بسیاری از استایل ها می توان یافت. پوشیدن کفتان با یک رویه ساده و جلوباز، استفاده از آن با عنوان مانتو و یا تونیک بلند با یک کمربند و یا حتی بدون آن و .... هم و همه از جمله مواردی است که با چرخی در میان ترند های سال های اخیر بسیار به چشم می خورد.

همچنین معرفی و استفاده بلاگر های فعال در زمینه مد و حجاب از کفتان نیز روز به روز بر گستردگی استفاده از این پوشش می افزاید و می توان به راحتی مشاهده کرد که بر شمار علاقمندان به کفتان حتی در میان جوامع غربی به سرعت در حال رشد است.